vrijdag 27 september 2019

BEKEND ZIJN


Bres                                                     BEKEND

In een blog schreef ik over Hemingway en Steinbeck. (Zoekt en gij zult vinden). Hemingway schreef voor mij alsof ik erbij was. Nog sterker: of ik het zelf was. Van Steinbeck kreeg ik het gevoel dat wij samen in de ziel van mensen keken die aan de rand van de samenleving hun tijd door -brachten. Ik bepaalde mij tot Hemingway en vertelde dat hij geschreven had wereldberoemd te willen worden, het werd en zelfs, net als Steinbeck, de Nobelprijs ontving voor zijn werk. En toen pleegde hij zelfmoord.
De Nederlandse kranten hebben moeite het hoofd boven water te houden. Radio, televisie en computer nemen in toenemende mate de berichtgeving en de achtergronden van het nieuws over. De Volkskrant geeft ruime plaats voor, wat de redactie noemt, “De Verdieping”. Als cadeau publiceerde deze krant op 20-9-2019 een pretentieus onthullend artikel genaamd “Spanje leerde Hemingway de zin van het leven en de dood”.

Weer las ik over de vervulling van zijn grote wens wereldberoemd te worden, dat werd en dat hij de Nobelprijs ontving als aanmoediging en voorbeeld voor anderen en daarop zelfmoord pleegde. Dat is op zichzelf beschouwd minstens merkwaardig. Er werden allerlei theorieën als oorzaak en gevolg van zijn zelfmoord geopperd. Errnest, zoals zijn voornaam was, zou zich het meest in Spanje thuis voelen en had contacten met Cuba, het land dat voortdurend in conflict leefde met Amerika. De kritiek op hem van Hoover, het hoofd van de CIA, was zo dreigend dat hij elk ogenblik verwachtte om het leven gebracht te worden. Daarmee kon hij niet leven.

Dat was één van de theorieën, geheel in tegenspraak tot de algemene beeldvorming die van hem gegeven werd: een avonturier, die oorlogen, de jacht op groot wild en stierenvechten romantiseerde, alcoholist werd en aan achtervolgingswaanzin ging lijden. Kortom: hij leidde een liederlijk leven, had geen kijk meer op zijn leven, voelde zich ondanks zijn vele schrijfwerk totaal waardeloos, welke instelling zo deprimerend was dat er niet mee viel te leven.

Volgens zijn vriend, de schrijver José Luis Cstillo-Puche, die nu ter gelegenheid van zijn honderdste geboortedag een expositie over hem heeft samengesteld, was dat echter allemaal uiterlijke schijn, bedoeld om de buitenwereld om de tuin te leiden. Hemingway was in wekelijkheid een timide en eenzame bangerik die niet met het licht uit kon slapen.

In plaats dat de roem en de nobelprijs hem stimuleerde tot een bevredigend verder leven en schrijven, werd het zijn ondergang.
Ook mijn indruk van de beschrijvingen over hem moet je maar nemen voor wat het is: onzekerheid over je werk met een waarschuwing.

Ik las biografieën van door mij bewonderde politici, geestelijken, schrijvers en componisten. Dat leverde voor mij grote teleurstellingen op. Een groot aantal van de door mij bewonderde en algemeen geroemde mensen  kwamen daaruit te voorschijn als ronduit zielig, gebrekkig en asociaal.
Ik ben opgegroeid in een gezin dat het geweldloze anarchosyndicalisme van Leo Tolstoi, Kees Boeke, Frederik van Eden en Domela Nieuwenhuis aan het christendom koppelde als voorbeeld voor een beter mens, totdat ik een opdoffer kreeg bij het lezen van Domela’s boek “Het handboek voor de vrijdenker”, dat Christus als een bedachte hopeloze idealist  afschilderde en schreef dat het bloed van de kapitalisten door de straatgoten moest vloeien.
Hoe valt het één met het ander te rijmen, vooral hoe kunnen de woorden, daden en lieflijke muziekstukken uit de eerst zo bewonderde personen voort komen? Leden zij een dubbel leven of schreven de biografen elk een periode uit hun leven?

Ik schreef al een aantal blogs met de titels “Terugblik 1, 2, 3 “ enzovoort. Een “autobiografie”. Het was als een blik op mijzelf voor mijn kinderen en kleinkinderen bedoeld. Die toonden altijd grote belangstelling voor hun voorvaderen die sommige eigenschappen aan hen hadden overgedragen. Ieder mens verstaat echter onder een letter, woord en zin iets anders, dus met die gedachte moet ik leven en hopen dat zij niet in dezelfde fouten vallen als ik. “Andermans boeken zijn moeilijk te lezen” schreef iemand eens. Zo moet ik ook mijn medemensen zien, met zijn goede en minder goed kanten.

De Arnhemse burgemeester had buurtbewoners van straten opgeroepen een “herinneringsmaaltijd” in hun straat te houden om te blijven onthouden dat 17 september 1944 een vreselijke strijd om hun stad gevoerd was. Ik deed wat vrijwilligerswerk omdat het moest en anderen het niet wilden of konden. Dus was ik, die tijdens die slag om Arnhem leefde, het slachtoffer en werd verzocht door de bewoners van die straten die dat wilden organiseren, bij die “gezellige” maaltijd een kort verslag te doen van die tijd van toen. Ik ben 94 jaar en moest dat hebben meegemaakt. Korte samenvattingen daarvan plaatste ik als blogs op mijn website.
En nu komt het merkwaardige. Ik moest tijden geleden lezingen houden als lid van Kerk en Vrede en de Jeugdbond Voor Onthouding. Ik ben geen spreker in het openbaar, zelfs niet na het volgen van een sprekerscursus. Ik deed dat met vreze en beven omdat niemand anders het deed. Na zoveel tijd was die vrees toegenomen. Maar ik kon er niet onderuit. Ik begon te letten op sprekers die op de televisie werden weergegeven en preken en lezingen hielden. Zij hadden nagenoeg allen een tablet, laptop of zelfs papier voor zich. Dat stelde mij enigszins gerust. Weken tevoren schreef ik teksten op en printte dat met een grote letter uit. Met zes tot tien A-viertjes op zak ging ik niettemin met spanning op pad. Tot mijn verbazing en opluchting…… Ach, lees mijn blogs maar. Daarop plaatste ik die lezingen.

Ik ontving de volgende dagen als ik wandelde van veel mensen lof. Maar er waren ook sommige goede kennissen, die mij opeens niet meer goedendag zeiden of zelfs mijn gezelschap meden. Het lot van de roem? Het standaardboek van Hemingway heeft als titel “Voor wie de klok luidt”.
Ik kan mij niet met hem vergelijken, maar kreeg even het idee dat voor hem roem de oorzaak van zijn dood kon zijn.