dinsdag 30 juli 2019

Terugblik depri 10


Bres Terugblik 10
                                                DEPRI
16-6-19
Was ik mooi een fraaie neerslachtigheid aan het opbouwen en komt dit er nog bij. Droefheid troef. Niet ‘Tel uw zegeningen één voor één’.
Misschien begon het met vlagen enkele weken geleden aan te komen met het schrijven van mijn autobiografie op www.pietschreuder.blogger.nl om mijn kinderen als die het ooit lazen na mijn dood te laten lezen wat voor vader en stiefvader ze hadden. Ze hebben altijd relaties aan wie ze dat willen vertellen.
Oorzaken:
1. In een vorige blog Terugblik 9 kan je lezen welke pogingen ik aanwendde een beroep te vinden dat passend voor mij was. Alle vergeefs. Een psycholoog bood ook geen uitkomst. Tijdens het beschrijven van die periode, voelde ik mij volledig weer daarin verplaatst, terwijl ik juist die tijd probeerde te vergeten.
2. Ik vond verschillende malen een meisje zo aardig en enigen vonden mij ook zo aardig, dat ik na korte tijd steeds besefte dat ik geen van allen een goede toekomst had te bieden. Verkering aanmaken is al een opgave, het fatsoenlijk uitmaken een onmogelijkheid. Ik wist me geen raad en liet hen gewoon beschaamd op de afgesproken plaats staan. Enige malen werd ik nog door enigen, nu weduwe of gescheiden dames, benaderd en begon mijn geweten weer lange tijd te klagen.
3. Om met anderen mee te kunnen denken over de beweerde betekenis van de Bijbel voor de mens, wilde ik voor ongeveer de vijfde maal van mijn leven dat oudste Boek vanaf het begin tot het einde doorlezen. Ik was bezig met Ezechiël en nam Hosea er nog even bij. Als je depressief wilt worden is het lezen van deze hoofdstukken  een sterke aanrader. Hoorde je in preken en gespreksgroepen over een liefdevolle, barmhartige en vergevende God Jahweh, dan lijkt het mij begrijpelijk dat je in plaats daarvan gaat denken aan een wraakzuchtige, oerharde, vernietigende, niet vergevende Vader aan wiens eisen je onmogelijk kunt voldoen. Zacharia maakte mij met zijn tekst 8:4 ook niet vrolijk. In het nieuwe Jeruzalem ouden die niet zonder stok kunnen lopen?
4. Er werd mij door verschillende kerken in boeken de uitleg van de voorspellingen door de profeten voor gehouden. Tot ik (en met mij velen) zowel uit de Bijbelse- als profane geschiedenis ontdekte dat die ‘explicaties’ totaal niet klopten. Ik hield dat aan geestverwante christenen voor. Die zagen mij toen als een groot kwaad voor de gemeenschap, een jongen die nodig bekeerd moest worden. Een doop op mijn belijdenis kon om die reden in hun kerk niet.
5. Ik had reeds lang geleden voor mij de termen “laag zelfbeeld” en “minderwaardig-heidcomplex” uitgevonden. Iedereen had gaven, talenten en wat meer nodig was om in het leven op minstens één gebied te slagen. Ik was daarvan nu eenmaal uitgesloten, al wilde ik nog zo graag niet de zielepiet uithangen.
6. Ik sla de rest oorzaken maar over, want ik ben die ik ben, want een week vóór dit schrijven verdween mijn huisgenoot, kat Miepsie, wat mij al die feiten nog eens op de neus drukte.  (Een lichtpuntje: veertig buurtgenoten hielpen mij zoeken. Twee van hen gingen zelfs om 11 uur ’s avonds en drie uur ’s nachts door het bos naast ons lopen, al roepend: “ Miepsie! Miepsie”! Een zwerfachtig type kwam met foto’s die hij van rondlopende katten had genomen. Een buurvrouw was bij de oude Italiaanse dame twee deuren verder, op de grond voor bed en bank gaan liggen kijken. Tevergeefs. Tot de Italiaanse thuishulp van de Italiaanse kwam zeggen dat de Italiaanse een groot bruin beest onder de bank zag zitten. Hij liet zich makkelijk pakken. Daarna alle helpers berichten en danken.
7. ‘Vroeger’ zag ik de mensen in de boeken, als echte mensen staan, liggen, lopen en alle handelingen doen die mensen maar kunnen verrichten. Ik wilde dit ook kunnen doen, ze zelf scheppen, maar ik zag er geen mogelijkheid toe. Ik probeerde het toch echt goed te doen. Net zomin als een schilderijtje maken waarin ik de natuur, waar wij mensen deel van uitmaken, levend zag worden. Ondanks enkele toevallige succesjes, geloofde ik niet dat ik dat zo kon om van te kunnen leven. Van de zes boekjes, waarvan twee werden gedrukt, lag er één in de boekhandel en één in de digitale boekhandel Bolcom. “Presikhaaf het verhaal van een  landgoed, werd om de paar maanden met acht stuks aangevuld. Platform Presikhaaf had het betaald en een eerste deeltje door Grafische Bedrijven Arnhem, laten drukken. De gebundelde twee delen werden door Uitgeverij Kontrast te Oosterbeek gedrukt en voor 8,85 euro aangeboden. Kontrast kreeg er 2 euro van. Ik niets. Het tweede boek Van Huis en Haard Verdreven, werd ontfermd door een twijfelachtige Printing on Demand-uitgever, die mijzelf belastte met de promotie. Als er in de vier afgelopen jaren acht van werden verkocht is het veel. Ik gaf de gratis presentexemplaren die ik ontving, aan familie en in ruil voor een ander boek, weg. Schrijverschap? Vergeet het maar. Er was geen belangstelling voor. Dagblad De Gelderlander negeerde het. Dat was nou echt een illusie. Dat het sinds mijn kindsheid in mij leefde, is misschien misschien wel de grondslag van mijn mislukte beroepsleven.
8. Zag ik zelfs kinderen het podium beklimmen om voor de vuist weg hun verhaal te doen; ik verklaarde dat ik spreekangst had. Moest ik eens de Gemeenteraad, gedeputeerden of een wethouder toespreken, dan moest dat van een papiertje. Dat ik later Marc Rutte en de paus dat ook zag doen, was om later te kunnen bewijzen wat ze wel en niet hadden gezegd.
9. Tenslotte (er moet toch eens een eind aan mijn klaagzang komen): ik kreeg niet zo lang geleden, in de gaten dat ik elk gewenst klassiek muziekstuk kon googlen en beluisteren. Ik genoot er zo van, dat ik het met een ‘link’ moest delen met vooral mijn familie en geestverwanten van wie ik het e-mailadres had. Respons: nauwelijks. Weg verwantschap. Elk mens is anders, ook waar hij ontroerd van kan worden.
Al die tijd leven met het besef dat ik mijn tekortkomingen mijzelf niet had aangepraat, maar dat ze werkelijk bestonden. Ik ben daarin alleen ondanks het Bijbelboek Klaagliederen van Jeremia.. Hetzelfde geldt nog pijnlijker voor mijn onweerlegbare argumenten voor de onzin van een aantal leerpunten van de geloofsgemeenschap die ik bezoek. Niemand durft te reageren, of de vastgestelde laaggeletterdheid is ook op die gebieden toegeslagen.

En toch, en toch…. moet ik mijn kinderen en andere relaties iets positiefs achter laten. Als ik toegeef aan een schrijversblok zou dat mijn einde zijn. Hè hè.