woensdag 19 juni 2019

Moos


Bres          MOOS

Op de grafsteen van Mosie staat: “De verkoop gaat door op nr 39”. Hij geloofde dat zijn handel tot na zijn dood eens verkocht zal worden. Het graf van zijn illustere voorganger, de zachtmoedigste man ter aarde, is onvindbaar. Zal zijn bedoeling hebben. Waarschijnlijk om niet een bedevaartsplaats te scheppen en zijn woorden des temeer belangstelling zouden wekken. Christenen zien het Oude en Nieuwe Testament als een geheel. Het ene kan niet zonder het andere. Ze nemen de Bijbel mee naar de bijeenkomst, maar behalve het scheppingsverhaal en de tien geboden wordt er misschien wel tachtig procent minder over het O.T. gesproken en gepreekt dan over de twintig procent N.T. Ik las eens in de Advent, dat de meeste christenen in China alleen het N.T. hebben.
Vandaag besloten voorlopig een punt achter ’terugblik 8” (mijn poging tot het schrijven van een autobiografie) te zetten. Ik werd de laatste weken een beetje depressief en veronderstelde dat het door mijn vergeefse pogingen kwam mijn talenten te ontdekken. Ook het toenemende besef was er schuld aan dat niemand, ook mijn kinderen niet, er enige belangstelling voor hebben, evenmin als voor mijn twee uitgegeven en tien niet uitgegeven boeken. Een schrijver, hoe slecht ook, dient net als Rembrandt, arm te zijn om na zijn dood bekend te worden. Dus gaf ik de twee door de uitgever aan mij geschonken presentexemplaren weg zodat ik mijn eigen boek niet meer op de plank heb. Slechts eenmaal in de veertien dagen spreekt iemand in het parkje naast mij mij aan met de mededeling dat hij mijn boek over landgoed Presikhaaf heeft gelezen. Daar kan ik net mee thuis komen.
Een andere toegevoegde waarde aan mijn depressie is het voor de zoveelste maal de hele Bijbel in verschillende vertalingen doorlezen. Ik ben met veel predikanten overtuigd dat je bij het begrijpen en uitleggen van de Bijbel elke tekst in het licht van het geheel moet zien. Dus N.T.-teksten met O.T. teksten vergelijken. Onze prof Rudie Moere noemt dat in zijn website “spiegelen”. Want Hosea schrijft immers dat mijn volk verloren gaat omdat het geen kennis heeft. (4:6). In de Bijbel in Gewone Taal heet het: omdat het Mij niet kent. Dus probeer ik kennis te vergaren en God steeds beter leren kennen. In de meeste vertalingen staat in Leviticus: Ik heb jullie juk gebroken, zodat jullie weer met opgeheven hoofd kunnen lopen. In de prettige vertaling “Het Boek” staat daar als enige tussen die vertalingen: “Ik zal jullie weer een gevoel van eigenwaarde geven.” Dat woord zocht ik al lang, want ik ging dat gevoel ontberen.
Na de grote profeten Jesaja, Jeremia inclusief zijn Klaagliederen en Ezechiël, kwam ik aan de kleine profeten toe en lees nu de iets mildere Hosea. Maar ook deze kon mijn droefheid niet verzachten. Enige troost voor mij was dat Reinder Bruinsma zich Nieuw Testamentisch Christen noemt. Er daagt voor mij enige hoop, want tjonge, wat geven die profeten Israel, Juda en alle volken er namens God Jahweh van langs. Die misdadige overtreders van Gods wil en wet worden met de gruwelijkste dood bestraft. Hele volken en steden, ook Jeruzalem worden regelmatig geheel verwoest. Geen mens wil en zal er nooit meer wonen. Als God voor de zoveelste maal spijt krijgt en de steden en volken weer in oude glorie herstelt, dan begint na de kortste keren weer hetzelfde liedje. Dan is de zondvloed er niks bij. Door verdrinking stierven ze binnen een kwartiertje. Maar toen Noach en zijn gezin een nieuw leven, zoals Gods wilde, begonnen, lees je al in het begin dat hij een wijngaard maakte (statussymbool), zich bedronk en naakt in zijn tent ging liggen. Kon zijn zoon er wat aan doen dat hij hem zo zag liggen? En wie kreeg de schuld, ondanks dat hij hem bedekte? 
Enfin: er kwam een mooie regenboog die ons eraan zal herinneren dat zoiets nooit weer zou gebeuren. De wereld zou tenslotte door 'vuur' vergaan. Ook geen prettig vooruitzicht, levend verbrand te worden. Dat vergt enige uitleg. Van Moere zei al: "Je moet niet alles letterlijk nemen".