donderdag 12 oktober 2017

't En zijn de joden niet, Heer Jesu

't En zijn de Joden niet, Heer Jesu

't En zijn de Joden niet, Heer Jesu, die U kruisten,

Noch die verradelijk U togen voor ' t gericht,
Noch die versmadelijk U spogen in ' t gezicht.
Noch die U knevelden en stieten U vol puisten.

't En zijn de krijgslui niet die met haar felle vuisten
De rietstok hebben of de hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht
Of over Uwen rok t'saam dobbelden en tuisten.

Ik ben ' t, o Heer , ik ben 't die U dit heb gedaan
Ik ben de zware boom die U had overlaan.
Ik ben de taaie streng daarmee Gij gint gebonden.
De nagel, en de speer, de gesel die U sloeg.
De bloedbedropen kroon die Uwen schedel droeg.
Want dit is al geschied, eilaas, om mijne zonden.

Jacobus Revius 1586

Dichter-predikant te Rozendaal bij Velp, die werd opgevolgd door de dichter-predikant De Genestet en na die, eveneens dichter-predikant, Barnard. De kerk staat tegenover de zij-ingang van het toeristische park van het kasteel van Baron van Pallandt met zijn beroemde schelpengalerij en de bedriegertjes, vaak het doel van een schoolreisje. Er is een De Genestetlaan. Hij ligt begraven op het in het park gelegen kerkhof aan de laan rechts van de grote ingang. Door het bos op dorre grond doet het een beetje somber aan. Een kennis van me wees mij daar het plekje aan wat hij en zijn echtgenote voor hun graf hadden gereserveerd.
Rozendaal is de rijkste gemeente van Nederland.